Niepełnosprawność w kampaniach społecznych i reklamowych
O niepełnosprawności można mówić na różne sposoby. Bardzo poważnie, ale czasem też tak, że przyciągnie to uwagę i zainteresuje szerokie rzesze osób. Przyjrzeliśmy się różnym kampaniom (społecznym i reklamowym) i wybraliśmy dla Was te, który w najciekawszy sposób zwracają uwagę na codzienne wyzwania osób z niepełnosprawnością.
-
Polska zamienia się w słuch
25 września 2016 roku oglądającym serwisy informacyjne w największych stacjach telewizyjnych zaprezentowano newsy w niecodzienny sposób. Prezenterzy zamienili się miejscami z tłumaczami języka migowego. Pierwsi byli pokazywani na małym polu u dołu ekranu, drudzy zajęli miejsca za stołami w studiach telewizyjnych. Akcja odbyła się w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Głuchych. Została zorganizowana przez Polski Związek Głuchych i agencję PR – CHANGE Warsaw. Ponadto w ramach działań celebryci i użytkownicy Facebooka pozdrawiali głuchych w języku migowym. Blogerzy zaprosili do swoich programów osoby z dysfunkcją słuchu.
>> Obejrzyj materiał wideo z akcji „Polska zamienia się w słuch”<<
-
#LiniaProsta
Z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa, który obchodzony jest 21 marca, Stowarzyszenie Bardziej Kochani i agencja PR Solski Communiactions w 2017 roku przeprowadzili akcję #LiniaProsta. Polegała ona na publikowaniu w mediach społecznościowych zdjęcia, które przedstawiało narysowaną na dłoni linię prostą. Każde opublikowane zdjęcie oznaczone hasztagiem #LiniaProsta przyczyniało się do pozyskania środków na mieszkania chronione dla osób z Zespołem Downa. Ponadto akcja pomogła podkreślić obecność tych osób w społeczeństwie. W 2018 roku odbyła się druga odsłona kampanii.
Obejrzyj film promujący akcję
-
Nie chcę być strażakiem
Kampania społeczna zorganizowana przez Fundację Integracja i agencję PR Walk ma na celu pokazanie osób z niepełnosprawnościami jako pełnosprawnych pracowników. Film towarzyszący kampanii w przewrotny sposób pokazuje, że na odpowiednim stanowisku pracy osoba z niepełnosprawnością jest w stanie wykonywać swoje zawodowe obowiązki. Twórcy kampanii pragną również zwrócić uwagę na zapisy w orzecznictwie o niepełnosprawności, w których podkreślany jest poziom niezdolności do pracy. Celem akcji było zwrócenie uwagi na absurdalne zapisy i ostatecznie wprowadzenie zmian, które będą odpowiadać na potrzeby zawodowe osób z niepełnosprawnością.
Obejrzyj spot kampanii:
-
#DiversityIncludesDisability
Dział Uniwerystetu Cornella w Ithace w stanie Nowy Jork, zajmujący się sprawami osób z niepełnosprawnościami, w 2018 roku rozpoczął kampanię, która celem jest pokazywanie, na czym, wg osób z niepełnosprawnością, polega dostępność, umożliwiająca im włączenie się w życie codzienne uczelni. W ramach działań, raz w miesiącu publikuje w Internecie i mediach społecznościowych plakat przedstawiający studenta lub pracownika uczelni mówiącego o tym, czym dla niego jest włączanie i dostępność. Hasło kampanii po polsku brzmi: Różnorodność zawiera (włącza) niepełnosprawność.
>>Obejrzyj dotychczas opublikowane plakaty<<
-
Look on the Light Side
W humorystycznym tonie o życiu osób z niepełnosprawnościami opowiadają reklamy czekoladowych drażetek Maltesers. Wszystkie te reklamy powstały w ramach konkursu „Superhumans Wanted” organizowany przez Channel 4 w Wielkiej Brytanii. Ich premiera odbyła się 7 września 2016. Było to związane z relacją z Ceremonii Otwarcia Igrzysk Paraolimpijskich w Rio de Janeiro. Po polsku hasło kampanii brzmi „Spójrz na jaśniejszą stronę”.
>>Obejrzyj filmiki kampanii Look on the Ligth Side<<
Tekst przygotowała Magdalena Narojczyk